کنسرت پرخاطره
مشعل مشعل

روز شنبه 4 جولای سال روان شهر آلفن ان دن راين (Alphen aan den Rijn) هالند شاهد کنسرت پرخاطره و ماندگار آوازخوانان محبوب و دوست داشتني ما بود.

در اين کنسرت بزرگ که صدها تن از هم ميهنان ما شامل زنان،مردان،جوانان و کودکان نه تنها از چهارگوشه هالند،بلکه از کشور همسايه بلژيک نيزدر تالار زيبای  De Bron Zalen centrum گردهم آمده و اين کنسرت جالب را به جشن واقعي خانواده گي مبدل ساختند.

استاد يارمحمد آواز خوان پرآوازه و سرشناس کشورما که آهنگ های مقبول و غزل های دلنشين او در سالهای دور از ورای تلويزيون ملي و امواج راديو افغانستان بيننده و شنونده را نه تنها مجذوب آواز او،بلکه شيفتهءاخلاق والای هنری اش نيزمي ساخت به همراهي حفيظ بخش يکي ديگر از هنرمندان دوست داشتنی و غزل خوانان خوب ما که سالهايي درازی پای شاگردی استاد بزرگ زنده ياد رحيم بخش زانو زده و با تمام عشق و علاقه در اين راه دشوار اما پرافتخار رياضت کشيده ،و به گفته خودش اکنون همچنان از رهنمايي های استادان مطرح و سرشناس ما بهره ميبرد و با همان رسم پسنديده و نيکوی خراباتيان ما پيش از هر برنامه يي از آوازخوان سرشناس و افتخار هنری کشورما مسحورجمال طلب اجازت کرده وبه حق استادی اش ارج ميگذارد، همچنان به شيوه ناب سروده های دلنشين را آغاز گر هر غزلش ميسازد ، متين عثماني آواز خوان نسل جوان که بدون شک آينده درخشاني در پيش دارد و آقای بشير شريف غزل خوان خوب و خوش صدا مانند هميشه با آهنگهای دلنشين به محفل گرمي ويژهء  بخشيدند.

گرداننده گان کنسرت همه تلاش شانرا در جهت ايجاد فضای آرام و مطلوب برای اشتراک کننده گان بخرج دادند،آنها با توجه به بي نظمي ها و جارو جنجالهايي که سوگمندانه در بيشترينه برنامه های تفريحي و کنسرتها مشاهده و به جنگ و جدل ميان جوانان منتج مي گردد،همه امکانات شانرا بکار بستند تا برنامه مطروحه آنها به يک شب فراموش ناشدني برای خانواده ها مبدل گردد.

به گزارش روزنامه نگار مشعل شماری از جوانان به سرپرستي رامين جان در حالي که بازوبندهايي در دست بسته بودند، سرساعت 4 پس از چاشت آماده گي های لازم را اتخاذ و آماده پذيرايي از مهمانان بودند.

گروه هنری متين جان سامان آلات موسيقي شانرا به کمک آقای بشيرشريف که در آن شب مسووليت بخش تخنيکي را به عهده داشت،در روی ستيژ عيار ساخته و آمد آمد مهمانان شروع گرديد.

در همين هنگام شعيب اسحاق زی به همراهي ولي جان با سرعت به استيشن ترن رفتند تا استاد يارمحمد را مشايعت نموده و به محل کنسرت همراهي نمايند.

بخشي از مهمانان و گرداننده گان در انتظار آواز خوان با استعداد آقای حفيظ بخش بودند که از راه دور و از حومه فرانکفورت آلمان به همراهي عبدالله منصور تبله نواز ماهر و چيره دست،برای هنرنمايي در محفل، راهي اين ديار  بودند.

ابراهيم سهار گرداننده موفق، خوش بيان و شوخ طبع سرساعت معين پشت مايک قرار گرفته،با سخنان ظريفانه ضمن خوش آمديد و آرزومندی آنکه دوستان شب خوشي را دور هم داشته باشند، رشته سخن را به آقای عبدالرزاق طلوع يکي از گرداننده گان کنسرت سپرد.

آقای طلوع پس از آنکه تشريف آوری مهمانان را خيرمقدم گفت،انگيزه راه اندازی کنسرت را بيان و در بخشي از آن چنين گفت:(( قسمي که آگاهي داريد،آقای داکترحبيب منگل يکي از چهره های سرشناس سياسي و دولتي کشورما از سوی نهضت فراگيردموکراسي و ترقي افغانستان برای کرسي رياست جمهوری افغانستان نامزد گرديده است.

خوشبختانه که او بمثابه کانديد همه نيروهای دموکراتيک،تجددپسند و عدالتخواه با موفقيت کمپاين انتخاباتي خود را پيش برده و با ارائه پلاتفرم علماً تنظيم شده قلب انسانهای زجر کشيده ميهن ما را تسخير نموده است.

به باور ما اگر انتخابات شفاف،آزاد و منصفانه داير گردد،بدون شک که داکتر حبيب منگل به حمايه بزرگ و قوی مردم زحمتکش کشور ما پيروز مي گردد.

شما مي دانيد که برای پيشبرد کارزار انتخابات و تبليغات گسترده به پول زياد ضرورت است.اما از آنجايي که کانديد ما تمام زنده گي خويش را با صداقت و ايمانداری،بدون دستبرد به دارايي عامه و شخصي به مانند همه ياران و رهبران عالي قدر خويش پاک زنده گي کرده ،و همچو امکان مادی مانند بسياری از نامزدان رياست جمهوری ندارد.

هرچند ما از ثروت بزرگ معنوی يعني مردم و نسل جوانان برخوردار هستيم که همه خواستهای انساني و وطنپرستانه کانديد ما را که در برنامه انتخاباتي او تسجيل يافته است،به مردمان ما بيان دارند.اما با آنهم حداقل پول برای تبليغات ضرورت است،که با اعانه های داوطلبانه همرزمان او تمويل مي گردد.

کنسرت امروزی نيز به خاطر کمک به فوند مالي کمپاين انتخاباتي داکترحبيب منگل راه اندازی گرديده است.عوايد محفل امشب ما که در آن سهم هر کدام شما شامل است،به فوند مالي کمپاين انتخاباتي داکترحبيب منگل اعطا خواهد گرديد.پس اجازه دهيد که از هنرمندان گرامي و دوست داشتني ما که به اين خواست ما موافقه کرده، و همه يي شما عزيزان که در اين کنسرت تشريف آورده ايد از نام همه کارگزاران اين کنسرت سپاس و امتنان عميق و قلبي خويش را ابراز دارم.))

پس از سخنان آقای طلوع که با کف زدنهای ممتد حاضرين بدرقه ميشد، متين عثماني همراه با آرکستر هنری اش آهنگ های شاد و دلنشين اجرا کرد.

سپس  آقای بشير شريف چند پارچه آهنگ مقبول به اشتراک کننده گان پيشکش نمود که با کف زدنهای زياد بدرقه مي گرديد.

در جريان تفريح آشپزخانه بلخ به سرپرستي غفورجان غذاهای لذيذ و متنوع را با قيمت مناسب به فروش رسانيد.

آقای غفور که يکي از افراد ترقي خواه و تجددگرا بوده و در روزهايي که آقای حبيب منگل سفيرکبير و نماينده فوق العاده ج.د.ا در شوروی پيشين بود،او در رشته فلسفه در دانشگاه دولتي کيف آموزش ديده و سند ماستری بدست آورده است،بيست فيصد عوايد خويش در کنسرت را به فوند مالي آقای منگل اهدأ نمود.

پس از تفريح، آواز خوان متعهد و محبوب حفيظ بخش به هنرنمايي پرداخته و با پيشکش نمودن آهنگهای معروف و پرخاطره ،تالار را به وجد آورد.

هر باری که او از ترانه های ميهني به آهنگ های فلکلوريک با همان مهارت خاص هنری اش برمي گشت واين رجوع را با ظرافت ويژه مسلکي اجرأ ميکرد،همه را به ياد وطن و ِشگفتي های موسيقي برده و سراپای همه را هيجان فراوان فرا مي گرفت.

سپس نوبت به استاد يارمحمد رسيد که با اجرای آهنگ های مقبول خويش تالار را مبهوت وتسخير نمود چنانچه همه با دقت غزل های او را گوش مي دادند،تا اينکه نوبت به اتن ملي رسيد و احساسات پرجوش در رگهای جوانان به راه افتاد،آنها در ميان کف زدنهای حاضرين آنگونه هنرمندانه اتن کردند،گويي آنها نه در اروپا،بلکه در ميان همان دره های زيبا با همان گروه های اتن و سنت های پسنديدهء مردم ما رشد نموده اند.

پس از آنکه جوانان جا هايشان را اختيار کردند،نوبت به دختران وبانوان رسيد.

دختران جوان با اجرای اتن زيبا بمراتب مقبول تر نسبت به پسران پرداخته و بر شکوه محفل افزودند،آنها با رعايت تمام ظرافت های اتن که در ميان دلير زنان کشورما رايج است،پيگيری نموده و تا وقتي که دستان عبدالله منصورتبله نواز ماهر توان داشت و بر تبل نواخت،آنها جمع شانرا رها نکردند.

گفتني است که برای جالب شدن هرچه بيشتر برنامه آقای حفيظ مصدق لاتری خوش شانس محفل را راه اندازی و تحايف قيمت بهايي از پول شخصي خودش تهيه ديده بود،که پول بدست آمده از فروش تکت لاتری را به فوند مالي کمپاين انتخاباتي داکترمنگل اهدأ نمود.

پس از آن قرعه کشي انجام و برنده گان جوايز شانرا دريافت نمودند.

در پايان کنسرت دسته های گل و سپاس نامه هايي که از سوی گرداننده گان کنسرت آماده شده بود توسط آقای عبدالله فقيرزاده شخصيت سر شناس و والي پيشين ولايت کندز و آقای صديق وفا سکرتر ستاد انتخاباتي داکترحبيب منگل در اروپا به هنرمندان توزيع گرديد.

محفل در ميان اوج شادماني اشتراک کننده گان در نيمه های شب پايان يافت.


July 6th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها